Animatieterroristen

Dankzij Funk-E worden spaarverzekeringen en 'cloud-services' in filmpjes van 75 seconden kinderlijk eenvoudig uitgelegd.

door Sonny Motké    fotografie Karen van Gilst
leestijd 3 minuten    gepubliceerd in Quote, juni 2012

‘Het enige wat de heren wisten was dat ze 'iets met e-commerce' wilden doen. Maar wat precies, dat was even zoeken. Of Googlen om precies te zijn.’

‘Eerst was er één, toen negen, vorig jaar vijfenveertig en in 2012 hopen we minstens honderd animaties te kunnen maken.’ Al pratend over de extreme groei van hun kindje - nu bijna adolescent - Funk-e kijken Alexander Broekman en Joost Vissers vanuit de bovenste etage van het Rotterdam Building uit over de havenstad waar het ondernemersavontuur al zeer vroeg begon. Tijdens een college 'online marketing' ontmoetten de vier studentenogen elkaar toevallig. De spreekwoordelijke klik tussen de 'diplomatieke' Vissers en de 'recht voor z'n raap' zijnde Broekman liet niet lang op zich wachten en snode plannen werden gesmeed. 'We kwamen er snel achter dat we allebei een bedrijf wilden beginnen. Toen gingen we naar de Kamer van Koophandel en ja, toen hadden we een bedrijf', legt Vissers droog uit. Het enige wat de heren wisten was dat ze 'iets met e-commerce' wilden doen. Maar wat precies, dat was even zoeken. Of Googlen om precies te zijn.

Tijdens een dagje surfen stuiten de twee op een clip van een paar minuten, gemaakt door een hip Amerikaans techbedrijfje, waarin de werking van een internetbrowser wordt uitgelegd. De jongens zagen een gat in de digitale markt. 'Je hebt al zoveel commerciële filmpjes waarbij het doel puur is om een produc