Animatieterroristen

Dankzij Funk-E worden spaarverzekeringen en 'cloud-services' in filmpjes van 75 seconden kinderlijk eenvoudig uitgelegd.

door Sonny Motké    fotografie Karen van Gilst
leestijd 3 minuten    gepubliceerd in Quote, juni 2012

‘Het enige wat de heren wisten was dat ze 'iets met e-commerce' wilden doen. Maar wat precies, dat was even zoeken. Of Googlen om precies te zijn.’

‘Eerst was er één, toen negen, vorig jaar vijfenveertig en in 2012 hopen we minstens honderd animaties te kunnen maken.’ Al pratend over de extreme groei van hun kindje - nu bijna adolescent - Funk-e kijken Alexander Broekman en Joost Vissers vanuit de bovenste etage van het Rotterdam Building uit over de havenstad waar het ondernemersavontuur al zeer vroeg begon. Tijdens een college 'online marketing' ontmoetten de vier studentenogen elkaar toevallig. De spreekwoordelijke klik tussen de 'diplomatieke' Vissers en de 'recht voor z'n raap' zijnde Broekman liet niet lang op zich wachten en snode plannen werden gesmeed. 'We kwamen er snel achter dat we allebei een bedrijf wilden beginnen. Toen gingen we naar de Kamer van Koophandel en ja, toen hadden we een bedrijf', legt Vissers droog uit. Het enige wat de heren wisten was dat ze 'iets met e-commerce' wilden doen. Maar wat precies, dat was even zoeken. Of Googlen om precies te zijn.

Tijdens een dagje surfen stuiten de twee op een clip van een paar minuten, gemaakt door een hip Amerikaans techbedrijfje, waarin de werking van een internetbrowser wordt uitgelegd. De jongens zagen een gat in de digitale markt. 'Je hebt al zoveel commerciële filmpjes waarbij het doel puur is om een product te verkopen, maar er bestaan nauwelijks filmpjes waarin iets uitgelegd wordt. Wij willen dat doen. In niet meer dan 75 seconden vertellen wat een product of dienst precies inhoudt. Wij zijn dus geen reclame; we maken niet meer van iets dan dat het is. Als een klant komt met een reden waarvoor je iets moet kopen dan kunnen wij daar dwars doorheen prikken', aldus Broekman. Zijn compagnon vult hem aan: ‘Wij communiceren dan ook naar iedereen: verkoop niet iets dat niet waar is, want dan zal de bal hard terug kaatsen.’

‘Wij staan klanten niet toe om zelf scripts of storyboards te maken. Als ze het daar niet mee eens zijn moeten ze niet met ons in zee gaan.’

Naast goed luisteren, moeten bedrijven die zaken willen doen met Funk-e niet moeilijk gaan doen over het inleveren van zeggenschap. Broekman legt uit: 'Wij staan klanten niet toe om zelf scripts en storyboards te maken. Ze moeten die zaken uit handen geven. Als ze het daar niet mee eens zijn moeten ze niet met ons in zee gaan of voor een 'Branded'-animatie kiezen, waarbij ze meer van onze tijd kunnen kopen. Anders gaan we er geen moeite aan verspillen.' De genoemde 'Branded'-optie is de duurste variant van de drie mogelijke filmpjes waaruit klanten kunnen kiezen. Voor €8000 slijpt een team van  tekenaars en scriptschrijvers de digitale potloden om in twintig dagen tijd een unieke clip te produceren waarvan de klant alle auteursrechten mag hebben.

'Wat ze doen met de poppetjes mogen ze helemaal zelf weten. Één klant heeft ze zelfs al gebruikt op reclameposters die hangen in treinstations. Dat vinden wij helemaal niet erg', zegt Broekman. Vissers weer: ‘Wij zijn geen animatiebedrijf, dus die rechten vinden wij niet zo belangrijk. Het gaat erom dat de uitleg helder is.’ Iets simpel uitleggen kan ook met eenvoudige animaties in de 'Basic' en 'Super Fast'-variant - waarbij het filmpje zelfs binnen één dag wordt geproduceerd - vanaf respectievelijk €4000 en €2000. Als de klant een langere animatie wil dan moet er meer gedokt worden. Maar niet omdat Alex en Joost sneller willen binnenlopen. Vissers: 'Integendeel, we willen mensen juist ontmoedigen om filmpjes langer te maken. Want hoe langer, hoe ingewikkelder, en dat is net wat we niet willen.'

Na drie jaar heeft Funk-e een aardig klantenbestand opgebouwd bestaande uit IT en Finance-bedrijven, sectoren waar producten worden verkocht die niet, 'zoals een voetbalschoen', altijd tastbaar zijn en makkelijk te behappen door het publiek. Grote bedrijven als UPC en Capgemini hebben de boodschap begrepen en zijn deals voor meerdere filmpjes aangegaan. Mede daardoor verwachten de twee dit jaar een omzet van minimaal drie ton, met een winstpercentage van 33%. Volgend jaar lijkt het miljoen een reële doelstelling, waarna de verovering van Europa lonkt. Met een gestandaardiseerde formule, vastgelegd in een paar vuistdikke, zelfgeschreven 'bijbels', zou dat geen probleem moeten zijn voor het duo dat het liefst met freelancers werkt. 'Ideaal gezien werken wij dan ook als een cellenorganisatie. Zoals de terroristen dat ook doen: een hoofdkwartier met allemaal kleine kantoortjes die op afstand met ons communiceren.'

Alexander Broekman en Joost Vissers

Zijn: oprichters/eigenaren van Funk-e. Studeerden: International Business aan de Erasmus Universiteit. En hopen: ooit tekenfilms te maken met hun eigen – nu nog kartonnen - alter ego's in de hoofdrol.