Boosty Boys

Het verhaal achter Boosty, een 'gezond' lunchroom-concept dat 'Down Under' bedacht werd door twee studievrienden.

door Sonny Motké    fotografie Maurits Giesen
leestijd 5 minuten    gepubliceerd in Quote, juli 2011

‘We houden niemand voor de gek. What you see is what you get: iedereen ziet bij ons hoe zijn of haar salade of broodje wordt samengesteld. We vermelden sommige dingen alleen niet opdat de mensen met een zo goed mogelijk gevoel naar buiten gaan’. Philippe van de Wetering verdedigt het concept van Boosty, de succesvolle lunchroom die hij samen met Jorik America oprichtte in 2006. De concurrentie wil er wel eens op wijzen dat de twee enkel de positieve onderdelen van hun producten benoemen en niet de negatieve zaken, zoals het aantal calorieën en suikers. De ideeën voor het concept komen uit Australië, waar de jongens na hun studie aan de Haagse Hotelschool een tijdje verbleven om uit te vogelen wat te doen met hun leven. ‘De cultuur is daar totaal anders, veel sportiever. Maar hier is iedereen zich ook erg bewust van zijn gezondheid. Op dat gevoel spelen wij in’. Met sporten alleen kom je er niet volgens de heren. ‘Mensen houden zichzelf voor de gek als ze denken ineens supergezond te worden door naar de fitness te gaan om daar wat te rennen en aan gewichten te trekken. Wij kunnen daar iets écht gezonds aan toevoegen’.

Sommigen mogen het concept lichtelijk misleidend vinden, de heren weten wel beter. Zonder wat boerensluwheid en een portie lef was Boosty er zelfs nooit geweest. Toen ze na hun reis Down Under gingen leuren met het business plan bij potentiele investeerders bleek aan interesse geen gebrek, maar er werden ook garanties geëist die niet konden worden gegeven. ‘ING wilde zekerheid hebben over de locatie van de vestiging voordat ze gingen investeren en de pandjesbaas wilde niks tekenen voordat hij een garantie had gezien van de bank. Het verhaal van de kip en het ei, dus hebben we om eigen bestwil gelogen tegen die laatste en gezegd dat de financiering al rond was’.

De truc van de lefgozers betaalde zich ruimschoots uit. Sinds de opening van het eerste filiaal lopen mensen de deur plat in Den Haag, waar inmiddels drie Boosty-vestigingen te vinden zijn. In ruim vier jaar tijd steeg de omzet van € 375.000 naar over de € 1 miljoen en de verwachting is dat de omzet dit jaar met 50% zal stijgen. De jongens willen meer en werken in hun kantoor hard aan een expansiestrategie. ‘We gaan dit jaar nog  twee winkels openen, waarvan één in Amsterdam of Rotterdam. In de komende drie jaar willen we vervolgens de Randstad veroveren’, aldus Jorik. De jongens hopen